Mies ei tullut eilen töistä kotiin. Vittuili kuitenkin tekstiviesteillä, joten en jaksa olla huolissani.

Olen koko ajan pelännyt, koska pojat saavat jonkun taudin päiväkodista ja unohtanut, että saatan itsekin sairastua. Tänään siis ajoin turhaan omaa tyhmyyttäni töihin edestakaisin, kun olin kipeä. Äitini oli luvannut tulla meille siivoamaan ja hakea pojat aikaisemmin tarhasta, mutta linnoittauduin silti sohvalle nessupaketin kanssa. Äiti sitten pyysi minut kanssaan kahville keittiöön ja kysyi ohimennen mitä kuuluu. En osannut olla hiljaa ja niinpä sain sitten vihdoin avauduttua hänelle, että haluan avioeron ja kuinka mieheni minua kohtelee. Fyysisen väkivallan jätin kertomatta, siihen en pysty ehkä kuin vasta eron jälkeen. Äitini huomasi ahdistukseni ja kertoi että kaksi kertaa naimisissa olleena, hänkin on joskus joutunut ottamaan asioista selvää. Ennen kuin huomasinkaan, olimme soittaneet oikeusaputoimistoon ja minulla on nyt sitten varattu aika ensi viikolle! Katsoimme jo asuntojakin valmiiksi ja otimme alustavasti selvää, kuinka paljon esim. saisin asumistukea ym.

Minulla on aina ollut aika vaikeat välit äitini kanssa ja toki tänäänkin meni hermo häneen (olisin halunnut nukkua kuumeen pois, mutta minut pakotettiin katsomaan lomakuvia). Tämä kuitenkin lähensi meitä. Äiti ymmärsi, että välitän yhä miehestäni ja rakastan sinä ihanaa puolta. Tosiasia on kuitenkin se, että ihana puoli jää ikävästä sen pahan varjoon ja he ovat yksi ja sama mies.  Kerroin äidille kaikki mieltäni painavat asiat aina tavaroiden jaosta poikien uuteen pvkotiin ym. Hän osasi valaa uskoa ja ehkä joku päivä olen oikeasti vapaa.

Hän myös yritti ylipuhua minua kertomaan koko totuus isälleni. Kerroin kuinka viime kerralla kävi ja hän oli ihmeissään isäni reaktiosta. Totesimme myös, että isälle pitää painottaa, että hän ei saa sanoa mitään miehelleni, koska se vaikuttaa heti minun ja poikien oloihin kotona.

Vihdoin minulla on jotain mitä odottaa; ensin se tapaaminen ja sitten toivon, että saadaan pyörät pyörimään. Tietty murehdin tämän talon myymistä, kun remppa on osittain kesken (lista puuttuu sieltä täältä) ja miten muut asiat sujuu ym. Ja myös se, että jos mies saa tietää, että eroa nyt oikeasti haetaan, niin miten pääsen töihin ilman autoa kun hän todennäköisesti estää minua kokonaan ajamasta sillä. Siinä kohtaa kyllä katkaisen vakuutussopimuksen samantien.